Jak wykonać test chi-kwadrat w Calcu?

  • Autor: Mirosław Zalewski
  • 3 grudnia 2013
  • Możliwość komentowania Jak wykonać test chi-kwadrat w Calcu? została wyłączona
Jak wykonać test chi-kwadrat w Calcu? - thumbnail

Test chi-kwadrat (χ²) to jedno z podstawowych narzędzi statystyki indukcyjnej. Jest powszechnie wykorzystywany przez przedstawicieli nauk społecznych, używających do jego obliczenia specjalistycznych programów komputerowych. Jednak identyczne efekty można uzyskać w darmowym arkuszu kalkulacyjnym LibreOffice Calc, o czym przekonamy się w niniejszym artykule.

» Czytaj dalej

Unikatowe pozycje na liście danych

Przygotowanie listy unikatowych elementów występujących w zbiorze danych jest podstawą wielu czynności analitycznych. Artykuł opisuje pięć sposobów na wykonanie tego zadania — filtrowanie, tabelę przestawną, formułę macierzową, formuły wykorzystujące trzy kolumny oraz formuły wykorzystujące dwie kolumny.

» Czytaj dalej

Tworzenie kwestionariusza ankiety w LibreOffice Writer

Tworzenie kwestionariusza ankiety w LibreOffice Writer - thumbnail (image: "survey question" by Robyn Lee; licensed under CC-by-nc-nd-2.0; URL: "http://www.flickr.com/photos/51035735481@N01/9625780/" )

Kwestionariusz ankiety nie należy do dokumentów tworzonych często, ale średni stopień skomplikowania jego struktury czyni z niego doskonały materiał szkoleniowy. W artykule przyjrzymy się przygotowywaniu szablonu, który umożliwi nam szybkie i wygodne stworzenie spójnie wyglądającego kwestionariusza. W szczególności wykorzystamy style list, ale zastosujemy także na style akapitów, tabulatory, style warunkowe oraz sekcje.

» Czytaj dalej

Porównywanie zawartości dwóch list w LibreOffice Calc

Porównywanie zawartości dwóch list w LibreOffice Calc - thumbnail (image: „PackingList” by Kathleen Franklin; licensed under CC-by-2.0; URL: „http://www.flickr.com/photos/37832355@N00/1493721295”)

Porównanie dwóch list jest elementem wielu sekwencyjnych działań, regularnie wykonywanych przez ludzi związanych z finansami, rachunkowością, logistyką czy analizą danych. W artykule przyjrzymy się dwóm sposobom na zidentyfikowanie tych pozycji z jednego wykazu, których nie ma na drugim. Dużo uwagi poświęcimy również przedstawieniu wyniku w formie umożliwiającej dalsze jego przetwarzanie.

» Czytaj dalej

Rozliczanie wspólnych wydatków przy pomocy LibreOffice Calc

Rozliczanie wspólnych wydatków przy pomocy LibreOffice Calc - thumbnail (image: „Wallet - Money” by 401(K) 2012; licensed under CC-by-sa-2.0; URL: „http://www.flickr.com/photos/68751915@N05/6722562405/”)

LibreOffice może nam pomóc w wykonaniu wielu zadań, także tych codziennych. Artykuł pokazuje, jak przy jego pomocy opanować nierówny wkład do wspólnych wydatków; temat zaproponował Stanisław Borko.

» Czytaj dalej

Wstawianie przypisów w ramkach tekstowych

Wstawianie przypisów w ramkach tekstowych - thumbnail

LibreOffice Writer nie pozwala na wstawienie przypisu w ramce tekstowej, co utrudnia pracę szczególnie przy dokumentach zawierających wiele ilustracji. Na szczęście istnieją sposoby na obejście tego ograniczenia. W artykule przyjrzymy się dwóm z nich: wydzieleniu podpisu z ramki oraz wstawieniu odsyłacza do przypisu. Na zakończenie spróbujemy określić, skąd ta niedogodność się wzięła.

» Czytaj dalej

Pisanie transkrypcji wywiadu

Pisanie transkrypcji wywiadu - thumbnail (image: „Interview” by Eelco; licensed under CC-by-nc 2.0; URL: http://www.flickr.com/photos/62186767@N00/14785644/ )

LibreOffice zawiera wiele funkcji ułatwiających i przyspieszających pracę. Dotyczy to nie tylko tworzenia długich i skomplikowanych dokumentów czy analizy dużych ilości danych, ale również plików o bardzo prostej budowie. Do tej ostatniej kategorii należy transkrypcja wywiadu, której poświęcony jest artykuł.

» Czytaj dalej

Tabele przestawne — przykłady

Tabele przestawne - thumbnail

Na początku miesiąca na blogu przedstawiłem tabele przestawne, dość skomplikowaną i niezwykle przydatną funkcję arkusza kalkulacyjnego. Tamten artykuł zakończyłem listą zadań do samodzielnego wykonania. Dzisiaj przyjrzymy się ich rozwiązaniu.

» Czytaj dalej

Jak powstał arkusz „zarobki.ods”?

  • Autor: Mirosław Zalewski
  • 17 września 2013
  • Możliwość komentowania Jak powstał arkusz „zarobki.ods”? została wyłączona
Jak powstał arkusz „zarobki.ods”? - thumbnail

Dotychczas dzięki liście pracowników fikcyjnej korporacji mogliśmy nauczyć się tworzyć tabele przestawne oraz zestawienia sum częściowych. Ale to jeszcze nie wszystko — samodzielne odtworzenie tego arkusza jest dobrym pretekstem do opanowania funkcji LOS, WYSZUKAJ.PIONOWO oraz WYBIERZ, a także LOS.ZAKR, ZAOKR.DO.WIELOKR, FRAGMENT.TEKSTU i ZNAJDŹ. Wszystkim z nich przyjrzymy się w artykule.

» Czytaj dalej

Dwuwierszowe tytuły rozdziałów

Dwuwierszowe tytuły rozdziałów - thumbnail

W wielu książkach przed właściwym tytułem rozdziału znajduje się słowo „Rozdział” i jego numer. Artykuł opisuje, jak uzyskać ten efekt w LibreOffice Writer.

» Czytaj dalej