Klikalne odnośniki w spisie treści
- Autor: Mirosław Zalewski
- 3 listopada 2012
- komentarze 2
Jeżeli planujemy rozpowszechnianie stworzonego dokumentu w wersji cyfrowej (PDF), dla wygody naszych czytelników powinniśmy zadbać o pewien szczegół i upewnić się, że kliknięcie na daną pozycję w spisie treści przeniesie ich na odpowiednią stronę. W tym artykule przyjrzymy się, jak to zrobić w LibreOffice Writer.
Za sprawą zmiany wprowadzonej w LibreOffice 3.5, automatycznie generowane spisy treści domyślnie zawierają wpisy będące odnośnikami. W przypadku używania w miarę nowej wersji pakietu nie musimy więc robić nic ponad zwykłe wstawienie spisu treści. Niemniej warto dowiedzieć się, jak osiągnąć ten sam efekt w starszych wersjach pakietu, gdyż przy okazji poznamy kilka możliwości dostosowywania spisów treści generowanych przez program.
Przede wszystkim potrzebujemy dokumentu posiadającego jakąś strukturę, określoną przez akapity o stylu Nagłówek 1. Następnie możemy otworzyć okno wstawiania spisu treści, wybierając z menu Wstaw → Indeksy i spisy → Indeksy i spisy.... Przechodzimy na kartę Wpisy.
Karta ta składa się z dwóch głównych części. Po lewej stronie znajduje się lista poziomów spisu treści. Dzięki niej możemy w odmienny sposób organizować elementy każdego z nich. Po wybraniu odpowiedniego poziomu nasza uwaga powinna skierować się w stronę głównej części karty, na prawo od listy. Znajdują się tam trzy rzędy kontrolek.
W pierwszym z nich możemy określić strukturę wpisów z danego poziomu, czyli jego elementy składowe. Rząd ten składa się z przycisków i pustych pól, umieszczonych na przemian. Pomiędzy kolejnymi elementami możemy przemieszczać się za pomocą klawisza Tab. Zaznaczając puste pole, możemy wprowadzić dowolne znaki z klawiatury lub wstawić nowy element (klikając przycisk w drugim rzędzie). Zaznaczając przycisk, możemy zmienić jego ustawienia (w trzecim rzędzie) lub usunąć go klawiszem Delete. Aby dowiedzieć się, co oznaczają poszczególne przyciski, wystarczy najechać na nie kursorem myszy i odczekać chwilę — pojawi się dymek zawierający krótki opis.
W pierwszym rzędzie znajduje się również przycisk Wszystko, którego kliknięcie przeniesie ustawienia aktualnego poziomu na pozostałe poziomy spisu treści (przydatne, gdy dokonujemy większych modyfikacji, które chcielibyśmy wprowadzić w całym spisie).
Drugi rząd zawiera przyciski reprezentujące elementy wpisu, które możemy umieścić na danym poziomie. Część z nich, jak Numer rozdziału czy Tabulator, możemy umieścić wielokrotnie. Inne, jak Tekst wpisu, możemy wprowadzić tylko jeden raz.
Wreszcie trzeci rząd pozwala na zmianę ustawień aktualnie zaznaczonego elementu. Za każdym razem możemy zmienić styl znaku, ale konkretne ustawienia zależą od zaznaczonego elementu (np. w przypadku tabulatora możemy również określić jego długość oraz znak wypełnienia).
Zamiana wpisu na odnosik sprowadza się do wykonania kilku bardzo prostych kroków.
Przede wszystkim musimy zadecydować, które konkretnie elementy chcemy zamienić na odnośniki. Najlepiej, aby był to cały wpis, gdyż czytelnik może nie wpaść na to, że, dajmy na to, tylko numer strony jest odnośnikiem. Umieszczamy więc kursor w pustym polu przed pierwszym elementem odnośnika i klikamy przycisk Hiperłącze w drugim rzędzie.
Następnie umieszczamy kursor w pustym polu za ostatnim elementem odnośnika, po czym ponownie klikamy przycisk Hiperłącze.
W strukturze wpisu pojawią się dwa nowe przyciski — PH (Początek Hiperłącza) oraz KH (Koniec Hiperłącza). Wszystkie elementy pomiędzy nimi będą odnośnikami, zaś ich kliknięcie przeniesie czytelnika na stronę zawierającą dany śródtytuł.
Polecam przyjrzeć się również innym możliwościom konfiguracji różnych przycisków. Najlepszym sposobem jest próba odtworzenia w LibreOffice spisu treści z książki, którą akurat mamy pod ręką.
W pdf to pięknie działa, ale czy można jakoś korzystać z odnośników w spisie treści podczas edycji?
Pozdrawiam.
Można przytrzymać Ctrl i kliknąć odnośnik lewym przyciskiem myszy, ale znacznie lepszym pomysłem jest wykorzystanie nawigatora.